Uncategorized

Besegra löparknä med rätt knäskydd

Vi är alltfler i Sverige som har en passion för att ta på sig löparskorna och löpa. Tyvärr kan din löpning, på grund av otur eller lite slarv, också medföra olika skador som tex löparknä.

Vi som löper älskar när våren kommer då man kan ta på sig löparskorna och komma ut i naturen ser alltid fram emot många löpningsrundor i  skog och land.

Tyvärr kan ett löparknä snabbt omvandla upplevelsen och den glädjen till en tråkig och smärtsam upplevelse.

Vem får löparknä?

Löparknä är som namnet antyder en skada som kan drabba dig som löper. Men kan även drabba andra idrottare som deltar i aktiviteter som kräver en hel del knä böj – som promenader, cykling och hoppning.

Så även om du inte aktivt tränar kan du påverkas och drabbas utav denna skada.

Symptom för löparknä

  • Smärta bakom eller runt knäskålen, särskilt där lårben och knäskål möts.
  • Smärta när du böjer knät, när du går, är i en knästående position eller när du ska stiga upp från en stol.
  • Svullnad runt knäskålen.
  • Ett klickande känsla kan även förekomma i knät

Löparknä är dock inte en term för en specifik skada utan för flera specifika sjukdomar med olika orsaker. Här hittar du mer information om symptom på löparknä (Wikipedia Löparknä symptom)

Därför kan du få löparknä

Olika orsaker som kan resultera i löparknä är;

Överansträngning. Vilket kan ske genom upprepad böjning eler hög belastning utav knät.

Sträckta senor(Senor är vävnader som ansluter musklen till ben) kan också orsaka smärta pga löparknä.

Direkt trauma på knät, som vid ett fall eller slag.

Problem med fötterna. Löparknä kan bero på att du har överrörliga fötter (ett tillstånd där lederna i samband med fötterna kan röra sig mer än vad som är normalt), överpronation (platta fötter).

Dessa villkor där effekterna av ett steg orsakar valven i foten att kollapsa, kan resultera i spänningar leder och vävnader i knäet.

Svaga lårmusklerna eller en muskel som är i obalans. Svaghet i lårmusklerna orsakar en oproportionerligt belastning på isolerade delar av knäskålen vilket kan leda till onormalt slitage och smärta i knät.

Felställning. Om någon av benen är något ur sitt rätta läge och att fysisk stress inte fördelas jämnt genom kroppen kan knät skadas.

Vissa delar av kroppen kan sedan utsättas för högre spänningar. Detta kan orsaka smärta och skada på lederna. Ibland kan även knäskålen vara något ur sitt läge.

Hur kan jag bli av med ett löparknä?

Oavsett orsaken till ditt löparknä, är den goda nyheten att ofta kan skadan läker sig själv. Det finns också medel och metoder som du kan använda för att påskynda läkeprocessen. Dessa är bland annat;

Vila knät. Så mycket som möjligt, försök att undvika att lägga för mycket vikt på knä.

Lägg is på ditt knä för att dämpa smärta och svullnad. Gör det 20-30 minuter om gången varje 3-4 timmar för 2-3 dagar, eller tills smärtan är borta.

Ge ditt knä stöd. Använd en elastisk binda eller en knäskåls rem för att ge extra stöd.

Låt knät vila högt på en kudde när du sitter eller ligger ner.

Ta anti-inflammatoriska läkemedel. Som Alvedon eller ipren kommer att lindra både smärta och svullnad. Dock kan dessa läkemedel ha biverkningar, såsom en ökad risk för blödning och magsår. De bör användas endast tillfälligt, såvida inte din läkare ger en annan rekommendation.

Utför stretching och stärkande övningar, särskilt för lårmuskeln. Be en idrottsskadebehandlare att rekommendera en sjukgymnast för vägledning.

Svåra fall av löparknä kan kräva operation.

Hur kan du förhindra uppkomsten av löparknä?

Löparknä kan drabba vem som helst det finns dock sätt att förhindra uppkomsten utav denna skada.

Håll dina lårmuskler stark och mjuka med regelbunden motion och stretchning

Se till att dina skor har tillräckligt stöd.

Undvik att träna på hårda ytor, som betong.

Håll dig i form och håll en hälsosam vikt.

Öka aldrig intensiteten i träningen för snabbt. Gör ändringar långsamt.

Prova ett knästöd när du tränar, om du har haft löpare knä innan. Eller bara vill ha extra stöd.

Köp kvalitet löparskor och kasta dem när de förlorar sin form, eller de blir slitna eller oregelbundna

Som erfarna knäskadebehandlare kan vi hjälpa dig att förhindra och lindra din skada genom att köpa ett av våra rekommenderade knästöd anpassat för just löparknä behandling och skydd.

Vi kan erbjuda dig lösningar och ett unikt samt brett sortiment av olika knästöd.

Det är viktigt för oss att vi rekommenderar rätt knästöd för ditt löparknä så att du kan komma ut på löparbanan igen och njuta av vårvädret.

Knästöd.se legitimerade idrottsskadebehandlare 

Knästöd.se samarbetar Sportsrehab.se som är en butik för sportskydd och ortoser. Tillsammans med vårt nätverk av legitimerade och erfarna idrottsskadebehandlare har vi plockat ut funktionella och bevisligen effektiva knästöd / knäskydd.

Dessa knästöd kan bland annat lindra, stabilisera samt påskynda läkning av din knäskada Har du frågor eller funderingar kring om du har ett löparknä och om ett knästöd kan hjälpa dig?

Maila oss på info@knästöd.se

knäskydd löparknäKnästöd GenuTrain
  • Smärtlindring i Menisken
  • Minskar Instabilitet
  • Artros & Schlatterknä
  • Anatomisk Design

Pris: 939kr

Knästöd löparknäKnästöd GenuTrain A3

  • Främst mot Artros
  • Snabbare Rehabtid
  • Smärtlindring runt knäled
  • Stabiliserar knät

Pris: 1.499kr

Knästöd GenupointKnästöd GenuPoint

  • Främst för Schlatterknä
  • Överansträngning
  • Minskar Smärtra
  • Snabbare Rehabtid

Pris: 399 kr

knästöd löpningKnästöd GenuTrain P3

  • Löparknä & Hopparknä
  • Minskar Instabilitet
  • Knäled som glider ur led
  • Anatomisk Design

Pris: 1.499kr

Knästöd med skenor GenuTrain SKnäskydd GenuTrain S

  • Korsbandsskada
  • Meniskskada
  • Knäskydd med skenor
  • Stabiliserar i sidled

Pris: 1.799kr

knäortos softecgenu korsbandsskadaKnäsortos SoftecGenu

  • Svårare knäskador
  • Korsband – Ledband – Menisk
  • Minskar Smärtra
  • Snabbare Rehabtid

Pris: 7.999 kr

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

elva − sju =